#2 – 3 klasa #4 – 5 klasa #6 – 7 klasa #gra #porady #zabawy

9 prostych zabaw podnoszących umiejętności finansowe dzieci

Wiadomo, że o pieniądzach trzeba rozmawiać, ale można też się nimi bawić – przy okazji ucząc dzieci podstawowych umiejętności finansowych. Monety – prawdziwe lub zabawkowe – idealnie nadają się do pomocy w nauce matematyki, czyli ćwiczenia liczenia, dodawania i odejmowania.

Jeżeli obawiasz się bakterii na bilonie, który przeszedł przez wiele rąk, przed rozpoczęciem zabawy umyj monety wodą z mydłem. Możesz również skorzystać z monet zabawkowych lub zrobionych wspólnie z dzieckiem. Pobierz arkusz do wydrukowania.

1. Rzut monetami

Kilka garści monet o różnej wartości umieszczamy w niewielkiej plastikowej misce lub podobnym pojemniku. Zadaniem każdego uczestnika jest podrzucenie ich do góry tak, by jak najwięcej złapać z powrotem. Gracz zachowuje monety, które wylądowały w pojemniku, pozostałe zaś są zbierane i przekazywane kolejnemu uczestnikowi zabawy. Monety podrzucamy tak długo, aż wszystkie zostaną podzielone. Na koniec wspólnie z dziećmi podliczamy wyniki. Młodsze dzieci mogą po prostu liczyć monety, starsze  uwzględniać ich wartość.

2. Groszowe warcaby

Intrygujący wariant warcabów dla dzieci, które już znają podstawową wersję tej gry. Zamiast białych bierek ustawcie na planszy pięciogroszówki, zaś zamiast czarnych – monety dziesięciogroszowe. Gra przebiega według normalnych zasad warcabów, jednak zamiast zdejmować zbite monety, umieszczamy je pod bijącą monetą, tworząc stosiki. Przed każdym ruchem gracz może podjąć decyzję o zdjęciu dowolnej ze swoich monet (lub – stosika monet) z planszy. Zwycięzca zapisuje na swoim koncie tyle punktów, ile groszy zdjął z planszy w ciągu partii, przegrany traci zaś wszystkie pieniądze. Jako że nominały pionków faworyzują grającego czarnymi, grę należy powtórzyć z odwróconymi kolorami.

3. Bez reszty

Na niewielkich pojemnikach (np. jajka po „niespodziankach”, papierowe kubeczki itp.) zapisz groszowe wartości (np. 89 gr, 1 zł 52 gr itp.). Zadaniem dziecka jest wypełnienie każdego pojemnika monetami sumującymi się do danej kwoty.

4. 99 groszy

Do zabawy potrzebujesz kilku garści monet o sześciu groszowych nominałach (1 gr, 2 gr, 5 gr, 10 gr, 20 gr, 50 gr) i kostki sześciennej. Gracze kolejno rzucają kostką i pobierają z banku odpowiednią monetę (1 oczko: 1 gr, 2 oczka: 2 gr, 3 oczka: 5 gr itp.). Zadaniem graczy jest uzbieranie dokładnie 99 groszy. Jeżeli pobranie wskazanej kostką monety spowodowałoby przekroczenie granicy złotówki, uczestnik zabawy nie pobiera monety i pauzuje kolejkę. W zależności od wieku graczy i zasobu monet możesz zmieniać docelową sumę.

5. Kantor wymiany walut

Uczyń dziecko domowym skarbnikiem i powierz jego pieczy cały bilon o wartości poniżej złotówki. Każdą okrągłą kwotę wymieniaj na monetę o wyższym nominale, którą – na przykład – wrzucicie wspólnie do świnki-skarbonki dziecka, którą możecie zrobić sami. Zobacz, jakie to proste.

6. Kolekcja numizmatyczna

Ta zabawa zdejmuje z monet ich wartość nominalną, nie służy więc nauce umiejętności finansowych sensu stricto, ale niewątpliwie jest to zabawa edukacyjna. Garść monet podzielcie na kupki wg nominałów, a następnie uszeregujcie według daty wybicia. Opowiedz dziecku, co wydarzyło się w roku, w którym moneta powstała. Dublety (monety o tym samym nominale i roku emisji) możecie wrzucić do skarbonki, unikaty mogą stać się zalążkiem kolekcji – przyklejcie je w kolejności chronologicznej na karton, zostawiając miejsce na brakujące roczniki.

7. Trzy skarbonki

Przygotuj z dzieckiem trzy skarbonki – na bieżące wydatki, do oszczędzania i do dzielenia się. Dlaczego warto? Przeczytaj tutaj.

8. Wojna na monety

Kilka garści monet o różnych nominałach podzielcie pomiędzy graczy tak, aby każdy dysponował taką samą kwotą. W każdej kolejce uczestnicy zabawy – w tajemnicy przed innymi – umieszczają od jednej do pięciu monet pod kubeczkiem odwróconym do góry dnem. Następnie gracze jednocześnie ujawniają zawartość kubeczków, a ten, który umieścił w nim największą kwotę, zdobywa wszystkie monety użyte w tej kolejce i odkłada je na bok (nie może już z nich korzystać). Gra trwa, dopóki przynajmniej dwóch graczy ma jeszcze monety. Wygrywa ten z uczestników zabawy, który w trakcie rozgrywki odłożył najwięcej pieniędzy.  

9. Zgaduj-zgadula

Umieść garść monet w szklance lub plastikowym pojemniku i każ uczestnikom zabawy zgadywać, ile tam jest pieniędzy. Następnie wspólnie przeliczcie bilon – osoba, która była najbliżej prawidłowego wyniku, zgarnia (i chowa do skarbonki albo trzech) całą pulę. 

artykuły

© 2019 Santander Bank Polska

Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr. KRS 0000008723, utworzony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1988 r. w sprawie utworzenia Banku Zachodniego we Wrocławiu (Dz. U. z dnia 1 lipca 1988 r.) NIP 896-000-56-73 o kapitale zakładowym i wpłaconym 1 020 883 050 zł.

Wykorzystujemy pliki cookies aby ulepszać zawartość i funkcje serwisu. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapisywanie.

Dowiedz się więcej o celu i czasie przechowywania oraz możliwości zmiany ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Więcej o plikach cookies

X