Scenariusz - Trzy świnki-skarbonki

Trzy świnki-skarbonki

#2 – 3 klasa #dzielenie się #oszczędzanie

Nina i Tymek mają swoje skarbonki – każde z nich aż trzy. W jednej trzymają pieniądze na codzienne wydatki, w drugiej oszczędzają na większe zakupy, w trzeciej zaś odkładają pieniądze, którymi się podzielą.

Czas lekcji: 8 minut włącz fullscreen

Zobacz, o czym marzą Finansiaki 

Dzisiaj jest dzień wypłaty kieszonkowego. Co z nim zrobią Nina i Tymek: wydadzą, zaoszczędzą czy może podarują komuś innemu? Sprawdźmy…

WSKAZÓWKI I PORADY

Obejrzyj razem z dziećmi animację „Finansiaki przedstawiają oszczędzanie" lub przeczytaj czytankę. Następnie porozmawiaj z dziećmi, o czym marzą. Czy wiedzą, ile potrzebują na ten cel pieniędzy? Czy oszczędzają, czyli odkładają pieniądze w skarbonce lub na koncie oszczędnościowym w banku?

Czas lekcji: 10 minut włącz fullscreen

Sklep z zabawkami 

Nina i Tymek byli z mamą na zakupach. Przy sklepie z zabawkami zatrzymali się na dłuższą chwilę. Tymon wziął głęboki oddech i jęknął: Rany, jaki on jest czadowy. Mamo, zobacz, dokładnie taki o jakim zawsze marzyłem.        

WSKAZÓWKI I PORADY

Podziel dzieci na zespoły 3–4-osobowe. Rozdaj wszystkim Karty ćwiczeń. Poproś, by zgadywały i ustaliły, co z wystawy sklepowej spodobało się Ninie i Tymonowi. Zapytaj każdą z grup o ich pomysły, a na koniec pokaż slajdy z wymarzonymi przedmiotami Finansiaków.

Czas lekcji: 7 minut włącz fullscreen

Awers, rewers – zabawa 

Nina, Tymek i Dino lubią się ruszać, biegać, podskakiwać i brykać koziołki. Chętnie też bawią się w zgadywanki. Pobawmy się z nimi.

Nina skierowana do nas przodem a obok skierowana do nas tyłem

WSKAZÓWKI I PORADY

Poproś, by dzieci stanęły w kręgu. Polecenie: Będę używała dwóch haseł – awers i rewers. Awers to przednia strona na przykład monety. Ta, na której jest umieszczony nominał 5 zł (pokaż dzieciom monetę). Natomiast rewers jest tylną stroną monety (pokaż rewers 5-złotówki). Na hasło: awers stajemy przodem do środka okręgu. Na hasło rewers: tyłem. Uwaga, co jakiś czas będę jeszcze dodawała grupę, którą to dotyczy np. dziewczyny awers, chłopaki awers, wszyscy rewers. Zaczynamy.

Czas lekcji: 20 minut włącz fullscreen

Możecie z tym zrobić, co chcecie… 

Mama wręczyła dzieciom po banknocie 20-złotowym i powiedziała, że mogą zrobić z tymi pieniędzmi, co tylko zechcą. Wszystko, co chcę? – zapytał Tymon z niedowierzaniem. Tak – potwierdziła mama. Super! To ja kupię sterowany samochód, robota, jojo, 5 czekolad i komputer  wykrzyknął Tymek. Tymon przystopuj – poprosiła Nina – masz 20 zł. Policz, na co ci to wystarczy, zanim zaczniesz tworzyć listę zakupów.

Na ilustracji banknot o nominale 20 złotych

WSKAZÓWKI I PORADY

To zadanie składa się z dwóch elementów: 1. Dobierz dzieci w pary. Rozdaj im cenówki. Zadaniem par jest dopasować ceny do zabawek na karcie Sklep z zabawkami. 2. Dzieci pomagają Tymonowi i Ninie w zakupach. Przygotowują dla każdego Finansiaka listę propozycji. Dzieci w swoich budżetach posiadają po 20 zł do dyspozycji. Pary zakreślają na karcie Sklep z zabawkami, ustalone wspólnie wybory. Na zakończenie zadania zespoły prezentują swoją listę. Informują również o wydanej kwocie dla Niny i oddzielnie dla Tymona.

Czas lekcji: 10 minut włącz fullscreen

Decyzje, decyzje 

Tymon bardzo chciałby robota, ale nie ma aż tyle pieniędzy. Co może zrobić? W sumie całkiem fajne jest też to jojo… Może je kupić i jeszcze zostanie mu 5 złotych. Może też oddać swoje 20 złotych Ninie. Wtedy wystarczyłoby jej na farby. Co jeszcze może zrobić Tymon?

Tymek zamyślony o jojo i o robociku

WSKAZÓWKI I PORADY

Na tablicy narysuj 3 kolumny. Zatytułuj je: WYDATKI, OSZCZĘDNOŚCI, POMOC INNYM. Wysłuchaj propozycji dzieci, uzgodnij z nimi kolumnę, w której ma się znaleźć konkretny pomysł. Zanotuj go tam. Możesz dzieciom podpowiedzieć, że Tymon może zarobić np.: ze sprzedaży sąsiadom własnoręcznie przygotowanych kartek. Może sprzedać zabawki i książki, które są dla niego zbyt dziecinne. Oczywiście wszystko wcześniej uzgadniając z rodzicami. Zadanie dodatkowe: Pokaż dzieciom infografikę Skarbonki Tymka. Możesz ją wydrukować w większym formacie. Porozmawiaj z dziećmi czy chłopiec miał dobry pomysł, by posłużyć się trzema skarbonkami. Dlaczego? Infografikę możesz powiesić w sali i zorganizować tydzień oszczędzania pod hasłem „Oszczędności zamiast słodyczy”.

Czas lekcji: 35 minut włącz fullscreen

Własnoręczne skarbonki 

Nina wpadła na pomysł wykonania trzech świnek skarbonek, które podpisała: WYDATKI, OSZCZĘDNOŚCI, POMOC INNYM. Każda z nich służy do zbierania pieniędzy na inny cel. Ten pomysł spodobał się również Tymonowi. Uznał, że dzięki temu łatwiej będzie mu zarządzać budżetem. Chłopiec zdecydował się jednak na skarbonki w kształcie aut. Zrobił je z pudełek po chusteczkach. Teraz wasza kolej.

Na ilustracji Tymek ze świnką skarbonką w ręku, maluje na niej kolorowe wzory

WSKAZÓWKI I PORADY

Dzieci stworzą swoje własne skarbonki. Przepis na skarbonkę znajdziesz w plikach do pobrania.

Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000008723. NIP 896-000-56-73. REGON 930041341. Wysokość kapitału zakładowego 1 021 893 140 zł. Wysokość kapitału wpłaconego 1 021 893 140 zł.

Chcemy Ci zaoferować produkty na najwyższym poziomie - dostosowane do Twoich potrzeb. Dlatego korzystamy z plików cookies, które są zapisywane w pamięci Twojej przeglądarki. Możesz zaakceptować lub skonfigurować pliki cookies. Jeśli potrzebujesz więcej informacji, przeczytaj naszą Politykę cookies.