Scenariusz - Czy pieniądze rosną na drzewach?

Czy pieniądze rosną na drzewach?

#2 – 3 klasa #pieniądze #praca #zarabianie

Jak rodzice zarabiają pieniądze? Na czym polega praca i zapłata za pracę? Z pomocą Finansiaków wytłumaczysz dzieciom podstawowe pojęcia związane z zarabianiem.

Czas lekcji: 10 minut włącz fullscreen

Skąd się biorą te rzeczy? 

Niektóre rzeczy rosną na drzewach, tak jak jabłka. Inne są produkowane w fabryce. I jedne, i drugie można kupić w sklepie za pieniądze. Ale skąd się biorą pieniądze?

WSKAZÓWKI I PORADY

Wysłuchaj wszystkich pomysłów. Zapytaj dzieci, skąd ich rodzice mają pieniądze. Pomóż dzieciom wpaść na pomysł, że rodzice pracują, by mieć pieniądze. Wyjaśnij, że za poświęcony czas i wykonaną pracę otrzymują wynagrodzenie, czyli pieniądze. Wypłaca im je szef. Gdy ktoś prowadzi swoją firmę, sam sobie wypłaca wynagrodzenie.

Czas lekcji: 15 minut włącz fullscreen

Jak zarabiają rodzice Finansiaków? 

O rany, jak późno! wykrzyknął tata. Jeszcze chwila i spóźnię się do pracy. Oby tylko udało mi się minąć korki – zamruczał i pobiegł do samochodu. Rodzice Finansiaków codziennie rano spieszą się do pracy. Chodzą tam, aby zarabiać pieniądze. Chcecie wiedzieć czym się zajmują?

WSKAZÓWKI I PORADY

Razem z dziećmi obejrzyj animację „Finansiaki przedstawiają zarabianie". Porozmawiaj z dziećmi o zarabianiu. Zapytaj je, czym teraz zajmuje się mama. Co robiła w przeszłości? Zaakcentuj, że mama opiekowała się małymi dziećmi i to też była praca, ale bez wynagrodzenia. Jaki zawód teraz wykonuje tata? A jak zarabiał wcześniej? Zaakcentuj, że czasami można stracić pracę i zostać bez wynagrodzenia. Wtedy nie wolno się poddawać w szukaniu pracy. Dokładnie tak, jak zrobił tata Finansiak. Warto też uczyć się nowych rzeczy, żeby poszerzać swoje kompetencje zawodowe, by zarabiać więcej.

Czas lekcji: 25 minut włącz fullscreen

Co to za zawód? 

Tymon chwali się swoim kolegom, że jego tata jest informatykiem. On też chce pracować na komputerze i tworzyć gry survivalowe, takie jak „Minecraft” albo strzelanki podobne do „World of tanks”. Chłopak jest zafascynowany pracą mamy, która prowadzi własną firmę, czyli jest bizneswoman. Koledzy Tymona również chętnie opowiadają o pracy swoich rodziców. Jakie zawody wykonują?  

WSKAZÓWKI I PORADY

Pokaż dzieciom slajdy i poproś o nazwanie zawodów. Wyjaśnij pojęcie: Zawód jest to wyuczone zajęcie za wykonywanie którego otrzymuje się wynagrodzenie. Pokaż dzieciom plakat "Skąd dorośli biorą pieniądze" i poproś je o nazwanie zawodów i wskazanie ich charakterystycznych cech. Następnie podziel dzieci na 5 grup 4–5-osobowych. Każdej z nich wręcz 1 papier do flipchartu z napisaną nazwą zawodu ze slajdów. Każda grupa otrzymuje inną nazwę zawodu. Zadaniem każdego członka grupy jest narysować czynność lub przedmiot, dzięki którym rozpoznamy zawód zapisany na kartce. Po wysłuchaniu prezentacji grupy klasa odgaduje, o jaki zawód chodzi.

Czas lekcji: 13 minut włącz fullscreen

Praca to nie fabryka pieniędzy 

Mama Finansiak często powtarza, że do pracy nie chodzi się tylko po to, by zarabiać pieniądze. Ludzie mają pożytek z pracy innych. Zadania wykonywane przez osoby pracujące w niektórych zawodach mogą również dostarczać przyjemności. Dokładnie tak, jak moje ciasta i ciasteczka – z uśmiechem podsumowała mama. A to jest tak samo ważne, jak wynagrodzenie. 

WSKAZÓWKI I PORADY

Zaproś dzieci do zabawy: „Kto tak jak ja". Przebieg: ustawcie w kręgu o jedno krzesło mniej niż wynosi liczba dzieci. Osoba, która zaczyna zabawę, wypowiada pytanie: „Kto, tak jak ja, chce zostać…" i dokańcza je nazwą zawodu. Wszystkie osoby, które myślą podobnie, wstają i zmieniają krzesło. Nie wolno zostać na swoim miejscu. Osoba, dla której zabraknie krzesła, prowadzi następną rundę.

Czas lekcji: 20 minut włącz fullscreen

Kim chce zostać Dino, gdy dorośnie? 

Dino lubi sobie wyobrażać, kim będzie w przyszłości. Zazwyczaj chce być sławnym piłkarzem lub weterynarzem. Czasami jednak myśli o prowadzeniu firmy, a jeszcze innym razem chciałby zostać fryzjerem i zajmować się włosami dinozaurów. Jeszcze nie wie, jaki zawód wybierze. Jest spokojny, bo rozumie, że na podjęcie decyzji ma dużo czasu. 

Na ilustracji Dino w koszulce piłkarskiej obok niego piłka do gry

WSKAZÓWKI I PORADY

Wręcz wszystkim po kartce A4. Dobierz dzieci w pary. Jedno z nich opowiada o tym, kim chce zostać w przyszłości, jak wyobraża sobie swoją pracę i jak będzie wyglądał jego dzień. Drugie uważnie słucha, zapamiętuje i notuje, rysując. Następnie dzieci zamieniają się rolami (przeznacz po 3–4 minuty na wypowiedź). Zaproś dzieci do kręgu. Każde opowiada o zawodzie kolegi lub koleżanki z pary, posiłkując się rysunkowymi notatkami. Jeśli pracujesz z młodszymi dziećmi, zaproponuj im, by narysowały siebie w przyszłości. Następnie zaproś z rysunkiem do kręgu i poproś, by go opowiedziały.

Czas lekcji: 7 minut włącz fullscreen

Zakończenie warsztatu 

Dino jako przyszły weterynarz czyta dużo o zwierzętach. Wpadł na pomysł, że już teraz będzie je bliżej poznawał. Chciałby też zaprzyjaźnić się z jakimś zwierzakiem i mieć w nim przyjaciela. Takiego od serca, z którym mógłby pograć w piłkę, przybić piątkę albo pójść na lody. Słyszał gdzieś, że węże są bardzo przyjacielskie i towarzyskie. Może zacznie rozglądać się za wężem? Na lody na pewno mógłby z nim pójść, a piłkę pokopie z Tymkiem.

Czerwony, wijący się wąż

WSKAZÓWKI I PORADY

Zadanie dla dzieci czytających – „Zawodowy wąż". Rozdaj dzieciom wykreślankę słowną „Zawodowy wąż". Sprawdźcie, jakie zawody udało im się odkryć. Zadanie dla dzieci młodszych – gra ruchowa „Fryzjer". Młodsze dzieci zaproś do zabawy ruchowej „Fryzjer". Wykorzystaj połowę krzeseł w porównaniu do liczby dzieci. Rozstawcie je w różnych częściach sali. Część dzieci siada na krzesłach i przyjmują rolę klientów, a pozostałe – fryzjerów. Zadaniem dzieci jest naśladować pracę fryzjera, ale tylko na komendę. Rodzaje poleceń: delikatne mycie głowy, wycieranie głowy ręcznikiem, strzyżenie, suszenie suszarką, czesanie, pokazanie fryzury w lustrze, płacenie przez klienta, pożegnanie. Następnie dzieci zamieniają się rolami.

Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000008723. NIP 896-000-56-73. REGON 930041341. Wysokość kapitału zakładowego 1 021 893 140 zł. Wysokość kapitału wpłaconego 1 021 893 140 zł.

Chcemy Ci zaoferować produkty na najwyższym poziomie - dostosowane do Twoich potrzeb. Dlatego korzystamy z plików cookies, które są zapisywane w pamięci Twojej przeglądarki. Możesz zaakceptować lub skonfigurować pliki cookies. Jeśli potrzebujesz więcej informacji, przeczytaj naszą Politykę cookies.