Scenariusz - Bik-bik, czyli wirtualne pieniądze

Bik-bik, czyli wirtualne pieniądze

#4 – 5 klasa #bank #karta płatnicza #pieniądze #płatności #wiedza o świecie

Karta płatnicza ułatwia zakupy, ale nie jest magicznym narzędziem do płacenia. Pieniądze, choć ich nie widać, pochodzą z konta i warto dokładnie wiedzieć, ile ich się tam ma!

Czas lekcji: 5 minut włącz fullscreen

Odmowa 

Cóż za niezręczna sytuacja! Tata, choć wszystko wie i wszystko pamięta, zapomniał, że kończą mu się pieniądze na koncie i przy kasie jego karta nie zadziałała... Jak to się mogło stać?

Tata Finansiak z głupią minął nie wie co się stało

WSKAZÓWKI I PORADY

Wspólnie z dziećmi przypomnijcie sobie, jak działają konto bankowe i karta płatnicza. Zastanówcie się, dlaczego karta jest wygodniejsza i bezpieczniejsza od gotówki. Następnie wytłumacz, że nawet dorosłym jest trudno kontrolować wydatki, gdy płacą kartą. Dlatego tak ważne jest, aby umieć się nią mądrze obsługiwać.

Czas lekcji: 20 minut włącz fullscreen

Dino idzie na zakupy 

Dino również posiada swoją dinozaurową kartę płatniczą. Na koncie ma dokładnie 50 złotych, a tyle chce kupić! Zrobił długą listę zakupów. Poza tym trochę zgłodniał w drodze do sklepu i… tak jakby… chyba zjadł swoją kartę. Pomóżcie mu!

Dino z kartą bankomatową w łapie oraz strzępami papieru w paszczy

WSKAZÓWKI I PORADY

Dobierz dzieci w pary. Jedno z nich wcieli się w rolę Dina, drugie – kasjera. Kasjer otrzymuje talię produktów oraz cenówki. Dino dostaje kartę płatniczą i listę zakupów. Zadaniem kasjera jest przygotowanie sklepu – rozłożenie produktów i cenówek na ławce. Dino zapoznaje się ze swoją listą zakupów. Gdy chce coś kupić, kładzie kartę na produkcie i mówi „bik-bik”. Oznacza to, że zapłacił kartą i zabiera produkt. Kasjer odkłada cenówkę. Dinozaur kończy zakupy, gdy chce. Wówczas dzieci sumują kwoty z odłożonych cenówek, by sprawdzić, czy Dino zmieścił się w budżecie. Następnie dzieci zamieniają się rolami.

Czas lekcji: 15 minut włącz fullscreen

Bik-bik! 

Dino nie lubi dźwięku bik-bik przy kasie, bo wie, że jego pieniądze z konta uciekają. Przestają go wówczas cieszyć zakupy, ale tylko na chwilę. Wychodzi ze sklepu i od razu ma następne pomysły na zachcianki. Niestety często zapomina o rzeczach potrzebnych. Ostatnio w szale zakupów zupełnie zapomniał o karmie dla siebie i musiał zjeść wątróbkę na kolację.

Dino z naręczniem dóbr niezwykłych jak miś i aparat

WSKAZÓWKI I PORADY

Zanim zaprosisz dzieci do następnej aktywności, wyjaśnij im, co się dzieje u większości osób, gdy płacą kartą, i jak sobie z tym radzić. Następnie zaproś dzieci do oceny listy zakupów Dina. Wyjaśnij: Płacąc kartą, bardzo łatwo jest stracić kontrolę nad wydatkami. Mama Finansiak, która jest mistrzynią zarządzania budżetem domowym, przed zakupami zawsze przygotowuje listę potrzebnych produktów. Pamięta ceny i jest w stanie oszacować w przybliżeniu kwotę, którą wyda. Zabiera ze sobą listę i kupuje tylko to, co się na niej znajduje. I zawsze pamięta o zjedzeniu posiłku przed zakupami, żeby nie musieć szukać na szybko jedzenia w sklepie. Jeśli mamie uda się wydać mniej pieniędzy niż zakładała, wówczas decyduje, czy przeznaczyć je na zachcianki, czy oszczędności. Wszyscy musimy dokonywać wyborów między potrzebami i zachciankami, bo mamy ograniczoną ilość pieniędzy. Sprawdźmy, jakich wyborów musiał dokonać Dino. Rozdaj dzieciom Listę zakupów dinozaura i poproś, by zaznaczyły rzeczy potrzebne na czerwono, a zachcianki na zielono. Następnie dzieci zsumują kwoty konieczne do zakupu potrzebnych rzeczy, a oddzielnie – do zakupu zachcianek. Porozmawiaj z dziećmi, jakie mają wnioski na temat listy zakupów Dina.

Czas lekcji: 15 minut włącz fullscreen

Oj Dino, Dino... 

Dino jednak przesadził z zakupami i musiał wezwać na pomoc tatę. Na szczęście przelew internetowy zdążył już zasilić konto bankowe. Dzięki temu tata mógł znowu płacić kartą. Chciał pomóc dinozaurowi, więc wsparł go w podjęciu decyzji o odłożeniu zachcianek na półkę. Wszystkich, oprócz komiksu. Tata przystał na tę propozycję, bo wie, jak bardzo zwierzak lubi czytać. Poza tym czytanie jest bardzo potrzebne w życiu.

WSKAZÓWKI I PORADY

Zaproś dzieci do quizu Karta płatnicza od podszewki. Odczytuj pytania i odpowiedzi. Poproś uczniów o wybranie prawidłowej. Wszystkie pytania są jednokrotnego wyboru. Następnie wyjaśnij, czy był to dobry wybór, i uzasadnij poprawną odpowiedź.

Czas lekcji: 20 minut włącz fullscreen

Stan konta 

Mama często sprawdza stan swojego konta za pomocą telefonu lub komputera. Dzięki temu dokładnie wie, ile pieniędzy jej zostało, i może dobrze zaplanować wydatki. Może również sprawdzić, gdzie, kiedy i ile pieniędzy wydała, płacąc kartą.

Na telefonie aplikacja bankowana

WSKAZÓWKI I PORADY

Wręcz dzieciom karty Stan konta. Podziel klasę na grupy 3–4-osobowe. Uprzedź dzieci, że mama Finansiak odwiedza zazwyczaj trzy sprawdzone sklepy i kupuje wyłącznie przedmioty z listy, a po każdej transakcji sprawdza stan konta. Poproś dzieci o wspólne uzupełnienie brakujących wartości na karcie ćwiczeń. Sprawdźcie razem wykonaną pracę.

Czas lekcji: 15 minut włącz fullscreen

Podsumowanie warsztatu 

Dino coraz częściej przygotowuje listę zakupów. Ma jeszcze kłopot z odmawianiem sobie zachcianek, ale zawsze może liczyć na wsparcie mamy i taty w podjęciu rozsądnej finansowo decyzji. Jest w tym coraz lepszy, a jego skarbonka coraz cięższa. Dino nie opanował jeszcze zasad bezpiecznego korzystania z karty płatniczej. Pomożecie?

WSKAZÓWKI I PORADY

Podziel dzieci na grupy 4–5-osobowe. Wręcz im po kartce do flipchartu i poproś o spisanie zasad korzystania z karty płatniczej. Sprawdźcie wspólnie prace i rozwieście je w sali. Wręcz uczniom papierowe zakładki do książek z infografiką Karta płatnicza to takie wirtualne pieniądze. Na zakończenie przeprowadź z dziećmi quiz wiedzy o kartach płatniczych. Składa się on z 7 pytań jednokrotnego wyboru. Aby quiz został zaliczony pozytywnie, odpowiedzi na wszystkie pytania powinny zostać udzielone prawidłowo. Quiz możesz również wydrukować i rozdać dzieciom, by wykonały go w domu.

Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000008723. NIP 896-000-56-73. REGON 930041341. Wysokość kapitału zakładowego 1 021 893 140 zł. Wysokość kapitału wpłaconego 1 021 893 140 zł.

Chcemy Ci zaoferować produkty na najwyższym poziomie - dostosowane do Twoich potrzeb. Dlatego korzystamy z plików cookies, które są zapisywane w pamięci Twojej przeglądarki. Możesz zaakceptować lub skonfigurować pliki cookies. Jeśli potrzebujesz więcej informacji, przeczytaj naszą Politykę cookies.