Scenariusz - Targujmy się!

Targujmy się!

#4 – 5 klasa #podaż #popyt #targowanie się #zakupy

Relacja popytu, podaży i ceny stanowi jeden z fundamentów funkcjonowania rynku. Choć to pojęcia abstrakcyjne, dość łatwo je zademonstrować na przykładach intuicyjnie zrozumiałych dla dzieci.

Czas lekcji: 5 minut włącz fullscreen

Gdzie podziało się śniadanie Tymka? 

Ulubione śniadanie Tymka to Super Chrupersy z mlekiem, po prostu nie wyobraża sobie bez nich dnia. Właśnie się skończyły, więc mama poszła do sklepu. A tu nagle bach! – nie ma Chrupersów. Wszystkie wyprzedane. A przecież jest tyle innych płatków... Jak myślicie, dlaczego Chrupersy zniknęły z półek?

WSKAZÓWKI I PORADY

Pozwól dzieciom proponować różne wytłumaczenia nagłego braku płatków, opowiadać o ich ulubionych śniadaniach i o tym, jak czasami różnych rzeczy nie można kupić w sklepie. Gdy pojawi się temat promocji i „niższej ceny”, przewiń obrazek lub potraktuj drugą ilustrację jako podpowiedź. Porozmawiajcie o promocjach. Czym są? Jaki jest ich cel? Czy ludzie chętnie korzystają z promocji? Dlaczego?

Czas lekcji: 5 minut włącz fullscreen

Diamenty i kamyczki 

Dino potknął się o kamień. Jejku, znowu? – zapiszczał. Zaraz, ten kamień błyszczy, może to jest diament – powiedział z szeroko otwartymi oczami ze zdziwienia. Szybko się schylił i podniósł kamyk. Eee, to tylko szklana kulka, westchnął zawiedziony Zaczął się jednak zastanawiać, czym się różni kamień od diamentu. Może mu podpowiecie?

WSKAZÓWKI I PORADY

Poproś dzieci o oszacowanie ceny obu produktów. Propozycje zanotuj na tablicy, a następnie przewiń obrazek. Zapytaj dzieci, jak wytłumaczą różnicę w cenie żwiru i diamentów.

Czas lekcji: 10 minut włącz fullscreen

Targ jabłek 

Finansiaki wybrały się na targ na zakupy. Mamo? Skąd wiadomo, ile coś powinno kosztować? - zapytał Tymon. Kto to ustala? Rynkiem rządzą pewne prawa i reguły – zaczęła tłumaczyć mama. Zawsze obecne są dwie strony transakcji: sprzedający i kupujący. Mają różne interesy, ale dążą do porozumienia. Wyjaśnię ci na swoim przykładzie. Jestem producentem, produkuję i sprzedaję ciastka oraz chcę zarobić jak najwięcej. Konsumenci chcą kupować moje wypieki i woleliby zapłacić jak najmniej. Mamy różne interesy, ale zależy nam na zamknięciu transakcji. Dlatego też proponuję ceny, które moi klienci będą mogli i będą chcieli zapłacić  wyjaśniała.

Na ilustracji czerwone jabłko ze znakami zapytania na cenówce

WSKAZÓWKI I PORADY

Podziel dzieci na dwie grupy. W jednej każdej osobie rozdaj po 10 jabłek. Drugą grupę wyposaż w banknoty. Powiedz: „Teraz wy możecie zająć się ustalaniem cen, zakupami i negocjacjami. Pierwsza grupa sprzedaje jabłka, druga kupuje. Ich cena zależy od was. Możecie negocjować i odwiedzać różne stragany w poszukiwaniu najlepszej ceny. Notujcie wyniki każdej transakcji".

Czas lekcji: 25 minut włącz fullscreen

To ile kosztuje jabłko? 

Ile kosztowało jabłko? Czy tyle samo na każdym straganie? Dlaczego? Zamieńcie się rolami i powtórzcie „eksperyment” – tym razem każde z was będzie miało przydzielone konkretne zadanie. Sprawdzimy, czy cena jabłek się zmieni.

WSKAZÓWKI I PORADY

Przeprowadź zadanie opisane w skrypcie do lekcji.

Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr. KRS 0000008723, utworzony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1988 r. w sprawie utworzenia Banku Zachodniego we Wrocławiu (Dz. U. z dnia 1 lipca 1988 r.) NIP 896-000-56-73 o kapitale zakładowym i wpłaconym 1 020 883 050 zł.

Wykorzystujemy pliki cookies aby ulepszać zawartość i funkcje serwisu. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapisywanie.

Dowiedz się więcej o celu i czasie przechowywania oraz możliwości zmiany ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Więcej o plikach cookies

Zamknij komunikat o cookies