Scenariusz - Procentowe love

Procentowe love

#6 – 7 klasa #bankowość #oprocentowanie

Jeżeli odłożę 100 zł na koncie, to kiedy podwoję tę kwotę? Tymek wsiada w wehikuł czasu, po to by sprawdzić, ile może zyskać, odkładając pieniądze na koncie.

Czas lekcji: 5 minut włącz fullscreen

Skarbonka czy konto – dyskusja 

Tymon dostał w prezencie od cioci banknot stuzłotowy. Mógłby za to kupić co najmniej 20 tabliczek czekolady, ale postanowił odłożyć pieniądze na później. Banknot na pewno zmieści się w jego skarbonce, ale mama zaproponowała, że wpłaci pieniądze na konto oszczędnościowe. Co wy byście woleli? Jaka jest różnica pomiędzy oszczędzaniem w skarbonce a oszczędzaniem w banku?

WSKAZÓWKI I PORADY

Wypisz na tablicy wszystkie różnice, które przyjdą dzieciom do głowy. Wspólnie ustalcie, co się bardziej opłaca – oszczędzanie w skarbonce czy w banku.

Czas lekcji: 5 minut włącz fullscreen

Czy bank rozmnaża pieniądze? 

Mama wytłumaczyła Tymkowi, że pieniądze na koncie oszczędnościowym są oprocentowane! Co znaczy, że jeśli wystarczająco długo je tam zostawi, będzie mógł wyjąć więcej, niż włożył. Konto w banku mamy przynosi aż 3% w skali roku. Sprawdźmy, ile „zarobi” Tymon po dwóch miesiącach.

Tymek  w granatowym cylindrze i czerwoną walizką wypełnioną pieniędzmi

WSKAZÓWKI I PORADY

Zapytaj dzieci jak możemy obliczyć zarobek Tymka. Wypisz na tablicy dane: 100 zł, 2 miesiące, 12 miesięcy w roku, 3%. Poproś dzieci o samodzielne obliczenia. Wspólnie sprawdźcie wyniki.

Czas lekcji: 10 minut włącz fullscreen

Co się dzieje z odsetkami w różnym czasie 

Tylko tyle?! – krzyknął rozczarowany Tymon. Przecież to nawet na czekoladę nie starczy! Zastanówmy się wspólnie, czy opłaca się trzymać pieniądze na koncie oszczędnościowym w banku i czekać na odsetki. Odsetki  czyli dodatkowe pieniądze, które bank wypłaca klientom za trzymanie w nim pieniędzy na koncie oszczędnościowym lub na lokacie.

Na ilustracji moneta pięćdziesiąt groszy

WSKAZÓWKI I PORADY

Zapytaj dzieci, jakie jest ich zdanie na temat oszczędzania w banku. Podziel klasę na zespoły 2-osobowe i poproś, by każdy z nich obliczył wysokość odsetek Tymka po roku i po 10 latach. Sprawdź wyniki na forum klasy. Obliczcie wspólnie przy tablicy wysokość odsetek po 23 latach. Zapytaj dzieci o wnioski.

Czas lekcji: 10 minut włącz fullscreen

Wehikuł czasu 

A więc stówka Tymka „rozmnoży się” po około 23 latach. Tymek będzie wtedy już bardzo stary, prawie taki stary jak tata… Ale przecież ciotka Eugenia co roku daje mu 100 złotych na urodziny! Hura! – wykrzyknął chłopiec. Nie umiał policzyć odsetek, więc wsiadł do swojego wehikułu czasu, by sprawdzić stan konta za 23 lata. Wy jesteście szybsi. Jak sądzicie, ile oszczędności będzie miał Tymek po 23 latach, jeśli co roku będzie wpłacał po 100 zł?

WSKAZÓWKI I PORADY

Poproś dzieci, żeby zapisały swoje propozycje. Następnie obliczcie, jak systematyczna wpłata podniesie stan konta po 23 latach. Potem pokaż, jak na kalkulatorze dodać 100 złotych co roku i obliczyć należne odsetki.

Czas lekcji: 10 minut włącz fullscreen

Kiedy Tymek zostanie milionerem? 

A więc dzięki odsetkom można się dorobić! Ciekawe ile trzeba odkładać pieniędzy i jak długo, żeby zostać milionerem? Użyjcie swoich liczących wehikułów czasu. Co wam podpowiadają?

Na ilustracji sto złotych umieszczone w ramce

WSKAZÓWKI I PORADY

Podziel dzieci na pary i poproś, by policzyły, jak długo Tymek musiałby odkładać, aby zostać milionerem. Tym razem przyjmijcie, że co miesiąc dokładałby do oszczędności dodatkowe 100 zł na konto oprocentowane 3% w skali roku.

Czas lekcji: 50 minut włącz fullscreen

Misja „Procentowe love" – gra 

Tymek swoim wehikułem czasu zabiera was w przyszłość. Macie do zrealizowania bardzo ważną misję „Procentowe love”. Gotowi? Działajmy.

Na ilustracji Tymek w kartonowym pudle w granatowym cylindrze i czerwoną walizką wypełnioną pieniędzmi w ręku

WSKAZÓWKI I PORADY

Wydrukuj przystanki misji. Przed lekcją rozwieś je w klasie w różnych miejscach. Podziel klasę na 2–3-osobowe zespoły, w których uczniowie prezentują różny poziom opanowania ułamków i procentów. Zespoły otrzymują plan misji z wpisanym przez ciebie pierwszym numerem przystanku. Rozpoczynają grę od różnych przystanków. Zadaniem dzieci jest dokonać obliczeń, wybrać prawidłową odpowiedź, przejść dalej. Błąd cofnie je do już odwiedzonego przystanku. Celem misji jest odwiedzenie wszystkich miejsc w odpowiedniej kolejności.

Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000008723. NIP 896-000-56-73. REGON 930041341. Wysokość kapitału zakładowego 1 021 893 140 zł. Wysokość kapitału wpłaconego 1 021 893 140 zł.

Chcemy Ci zaoferować produkty na najwyższym poziomie - dostosowane do Twoich potrzeb. Dlatego korzystamy z plików cookies, które są zapisywane w pamięci Twojej przeglądarki. Możesz zaakceptować lub skonfigurować pliki cookies. Jeśli potrzebujesz więcej informacji, przeczytaj naszą Politykę cookies.