Scenariusz - Na zakupy!

Na zakupy!

#2 – 3 klasa #dodawanie #odejmowanie #wydawanie reszty #zakupy

Zabawa w sklep należy do ulubionych zabaw kilkuletnich dzieci. Tak się składa, że jest również idealnym sposobem, by opanować podstawowe działania arytmetyczne.

Czas lekcji: 5 minut włącz fullscreen

Gdzie można kupić te przedmioty? 

Mama powiedziała, że idzie do drogerii. Dokąd? – zapytał Dino. Do drogerii po kosmetyki – odpowiedziała. Aha. A gdzie ja mogę pójść po książki? – zaczął zastanawiać się dinozaur. Nie pamiętasz nazwy? Dzieci na pewno ci pomogą. One z pewnością znają nazwy różnych sklepów.

WSKAZÓWKI I PORADY

Pokaż dzieciom obrazki na ekranie i poproś o podanie nazw sklepów. Starsze dzieci podziel na grupy 4-osobowe i poproś, by przedstawiły nazwy sklepów w kalamburach.

Czas lekcji: 20 minut włącz fullscreen

Stwórzcie szyldy dla tych sklepów 

Piekarnia

Cukiernia

Warzywniak

Drogeria

Sklep papierniczy

Księgarnia

Na obrazki przedstawiona uliczna z czterema sklepikami

WSKAZÓWKI I PORADY

Podziel klasę na 6 zespołów. Każdemu wręcz po kartce flipchartu. Zadaniem dzieci jest narysować szyld jednego z ww. sklepów. Powiedz, że mogą korzystać z kredek, farb, flamastrów oraz wycinać i przyklejać obrazki z gazet. Gdy szyldy będą gotowe, każdy z zespołów wiesza szyld i ustawia przed nim stolik, by przygotować sklep.

Czas lekcji: 10 minut włącz fullscreen

Ile to kosztuje? 

Finansiaki usłyszały o waszych nowo otwieranych sklepach. Nie mogą się już doczekać, kiedy zrobią u was zakupy. Zatowarujcie wasze sklepy i przypiszcie ceny do produktów.

Na ilustracji cenówka ze znakami zapytania

WSKAZÓWKI I PORADY

Rozdaj zespołom karty „Towary sklepowe" lub zdjęcia z gazet czy rekwizyty. Wręcz im również karty „Cenówki". Poproś, by każdy zespół ustalił swoje ceny i umieścił je na towarach.

Czas lekcji: 10 minut włącz fullscreen

Co się robi w sklepie? 

Mama bardzo się rozchorowała. Poprosiła więc Tymona o pomoc i wysłała go po raz pierwszy do sklepu po zakupy. Ale jak mam to zrobić?– zapytał zaniepokojony chłopiec. Synku – zaczęła mama – dasz radę. Proszę, oto lista zakupów. Wchodzisz do sklepu, wybierasz towar, podchodzisz do kasy, stoisz w kolejce, płacisz gotówką, odbierasz resztę, bierzesz paragon, pakujesz zakupy, wychodzisz i wracasz do domu. Jestem przekonana, że sobie poradzisz.

Tymek w sklepie  z wózkiem sklepowym, obok niego piramida jabłek, pani kasjerka, kasa

WSKAZÓWKI I PORADY

Zaproś dzieci na zakupy. Wręcz im pieniądze i listę zakupów (jedną na zespół). Osoba chętna z zespołu wciela się w rolę sprzedawcy. Reszta zostaje klientami i idzie na zakupy. Poproś, by dzieci robiły zakupy w takiej sekwencji, jak miał zrobić to Tymon, tj.: wchodzisz – wybierasz towar – podchodzisz do kasy – stoisz w kolejce – płacisz gotówką – odbierasz resztę – bierzesz paragon – pakujesz zakupy – wychodzisz.

Czas lekcji: 15 minut włącz fullscreen

Ile dostaniesz reszty? 

Tymon pobiegł do sklepu po serek waniliowy. Okazało się, że za swoje zakupy musi zapłacić 3 złote. W portfelu ma jednak tylko banknot 10-złotowy. Płaci nim. Pan w kasie przyjmuje banknot, a resztę z 10 złotych oddaje Tymonowi. Ile reszty otrzyma chłopiec?  

Na ilustracji dwa przedmioty, czerwone jabłko oraz banknot dziesięć złotych

WSKAZÓWKI I PORADY

Dobierz dzieci w pary. Rozdaj im karty „Ćwiczenia”. Poproś o wyliczenie reszty, którą otrzyma Tymon. Sprawdźcie wyniki.

Czas lekcji: 30 minut włącz fullscreen

A po zakupach wspólna zabawa 

Finansiaki lubią spędzać czas ze sobą. Zazwyczaj wymyślają jakąś wspólną zabawę. Tym razem Nina zaproponowała budowę wodociągu. Okazało się to ogromną frajdą dla wszystkich. To jak, budujemy?

Na ilustracji cała rodzina Finansiaków z pełnym wózkiem sklepowym

WSKAZÓWKI I PORADY

Dzieci zostają we wcześniej utworzonych zespołach. Każdy z nich ma już zakupione produkty potrzebne do budowy wodociągu. Powiedz, że ich zadaniem jest zbudować szczelny wodociąg, tak aby na koniec można było przelać wodę przez wodociąg od jego początku do końca. Na budowę dzieci mają 20 minut. Po tym czasie pierwsza osoba z zespołu wlewa wodę do kubeczka. Przechyla kubeczek na górze wodociągu i wlewa do niego wodę. Woda przepływa przez wodociąg i wpada do drugiego kubeczka, który stoi na jego końcu. Następna osoba bierze pełen kubeczek z końca wodociągu. Podchodzi z nim do początku wodociągu i powtarza czynność poprzednika. Kolejne dzieci powtarzają te działania. Uwaga – ważne jest, by na koniec zabawy zostało w kubeczku na dole wodociągu jak najwięcej wody.

Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr. KRS 0000008723, utworzony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1988 r. w sprawie utworzenia Banku Zachodniego we Wrocławiu (Dz. U. z dnia 1 lipca 1988 r.) NIP 896-000-56-73 o kapitale zakładowym i wpłaconym 1 020 883 050 zł.

Wykorzystujemy pliki cookies aby ulepszać zawartość i funkcje serwisu. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapisywanie.

Dowiedz się więcej o celu i czasie przechowywania oraz możliwości zmiany ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Więcej o plikach cookies

Zamknij komunikat o cookies