Scenariusz - Masz to jak w banku!

Masz to jak w banku!

#2 – 3 klasa #bank #oszczędzanie #wiedza o społeczeństwie

Bank to miejsce bardzo tajemnicze. Skąd się w nim biorą pieniądze? Jak działa konto? A karta płatnicza? Czy bankomat to taki mały bank?

Czas lekcji: 3 minut włącz fullscreen

Wprowadzenie 

Zapraszam was dzisiaj razem z rodziną Finansiaków na wyprawę do bardzo ciekawego miejsca. Jest to takie miejsce, z którego często korzystają dorośli. Korzystają z niego również przez Internet. Ma ono związek z pieniędzmi, przelewami, kartami płatniczymi, gotówką, kredytami. Co to za miejsce?


WSKAZÓWKI I PORADY

Podaj dzieciom tylko tyle skojarzeń, ile jest im potrzebnych do odgadnięcia pojęcia bank.

Czas lekcji: 5 minut włącz fullscreen

Rola banku – dyskusja 

Powiedzcie mi, co to jest bank. Czym się bank zajmuje? Co możemy robić w banku? Jakie urządzenia znajdują się w banku?

Na ilustracji budynek z napisem Bank

WSKAZÓWKI I PORADY

Zadawaj dzieciom pytania i po każdym z nich notuj wszystkie odpowiedzi na tablicy.

Czas lekcji: 15 minut włącz fullscreen

Finansiaki przedstawiają bank 

Przyjrzyjcie się kartom i ustalcie, które z nich dotyczą roli banku i jego usług. Macie na to 3 minuty. Za chwilę każda z grup przeczyta nam jedną wybraną kartę i, jeśli zaakceptujemy wybór, to grupa szuka tej odpowiedzi na tablicy i otacza ją kółkiem. 

WSKAZÓWKI I PORADY

Podziel dzieci na grupy 4–5-osobowe. Poproś, żeby uważnie obejrzały film „Finansiaki przedstawiają Bank” i zwróciły uwagę na to, czym zajmuje się bank, jakie sprawy możemy załatwiać dzięki niemu i z jakich urządzeń korzystać. Po obejrzeniu filmu rozdaj każdej z grup karty Zadania banku. Jeśli po odczytaniu kart na tablicy pozostały jeszcze jakieś zapisy, zdecydujcie wspólnie, czy odnoszą się do roli banku. Jeśli nie, usuń je.

Czas lekcji: 5 minut włącz fullscreen

Podsumowanie – rola banku – mini wykład 

Ludzie mogą przechowywać pieniądze w skarbonce, portfelu lub w banku. Wpłacenie gotówki do banku i korzystanie z niego jest bardzo wygodne oraz bezpieczne. Wygodne, bo możemy płacić kartą lub przez Internet, wysyłać pieniądze do osób będących w innym mieście czy kraju. Nasze pieniądze są bezpieczne, ponieważ bank jest bardzo trudno okraść. Nawet jeśli komuś uda się obrabować bank, to ten i tak odda nam pieniądze, które do niego wpłaciliśmy. Dzieje się tak, ponieważ o bezpieczeństwo naszych pieniędzy dbają Komisja Nadzoru Finansowego i Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Nie ma jednak żadnej instytucji, która zwróci nam pieniądze ze zgubionego portfela czy okradzionego mieszkania. Wpłacając pieniądze do banku, możemy zdecydować, czy chcemy je tam tylko przechowywać i mieć do nich ciągły dostęp, czy wolimy zarobić. Jeśli zdecydujemy się na ulokowanie swoich pieniędzy na oprocentowanym koncie oszczędnościowym lub lokacie, bank wypłaci nam odsetki za to, że przez pewien określony czas przechowamy w nim nasze pieniądze. W ten sposób zarabiamy dodatkowe pieniądze, nie robiąc nic. Każdy klient banku ma swoje własne konto i w każdej chwili może – osobiście w banku, przez telefon lub Internet – sprawdzić, ile ma na nim pieniędzy. Ludzie jeszcze z jednego powodu korzystają z banku, a są nim kredyty. Gdy ktoś potrzebuje sporej kwoty, na przykład na zakup mieszkania czy zainwestowanie w swoją firmę, może poprosić bank o pożyczenie pieniędzy, czyli o kredyt. Bank pożycza klientom pieniądze, a ci je oddają. Klient zawsze oddaje bankowi więcej pieniędzy, niż pożyczył. Zwraca całą pożyczoną kwotę, a do tego odsetki, czyli opłatę za korzystanie z pieniędzy banku.

Na ilustracji Nina wręcza tacie kartkę z pytaniami o odpowiedziami

WSKAZÓWKI I PORADY

Przeczytaj na głos podsumowanie na temat roli banku.

Czas lekcji: 10 minut włącz fullscreen

Finansiakowe kalambury bankowe 

Jak to dobrze, że jest weekend. Mogę wreszcie odpocząć – westchnął tata. Nudzi mi się – zapiszczał Tymon i wskoczył tacie na kolana. Ten jęknął - Aj, jaki ty ciężki jesteś chłopaku. Zagramy w kalambury? – zapytała Nina, wciskając się obok brata.

Nina i Tymek w szkole z podniesionymi rękami

WSKAZÓWKI I PORADY

Zaproś dzieci do zabawy w kalambury. Wręcz ochotnikom kartki z pojęciami: karta płatnicza, świnka skarbonka, gotówka, przelew, bankomat. Instrukcja: Swoim ciałem pokazujesz nam pojęcie z kartki tak, abyśmy je odgadli. W pierwszym kroku pokaż ile słów liczy hasło. W drugim pokaż gestami czy pokazujesz całe hasło czy tylko jedno ze słów. Nie wolno wydawać żadnych dźwięków. Twoim narzędziem komunikacji jest Twoje ciało.

Czas lekcji: 5 minut włącz fullscreen

Bank dla każdego – dyskusja 

Czy każdy człowiek może być klientem banku?
Jakie warunki trzeba spełnić? Czy dziecko może mieć własne konto w banku? 
Czy osoba niewidząca lub niedowidząca może korzystać z bankomatu? 
Czy osoba niesłysząca może korzystać z banku? 
A jak radzi sobie posługując się bankomatem czy idąc do banku osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim?

Nina i Tymek z zeszytem i długopisem

WSKAZÓWKI I PORADY

Odpowiedzi na zadane pytania znajdziesz w skrypcie lekcji.

Czas lekcji: 2 minut włącz fullscreen

Zadanie dodatkowe na zakończenie lub praca domowa 

Świetnie się orientujecie w roli banku, więc z pewnością sprawnie rozwiążecie ten krótki quiz.

WSKAZÓWKI I PORADY

Przeprowadź z dziećmi quiz wiedzy o banku. Składa się on z 5 pytań jednokrotnego wyboru. Aby quiz został zaliczony pozytywnie, odpowiedzi na wszystkie pytania powinny zostać udzielone prawidłowo. Quiz możesz również wydrukować i rozdać dzieciom, by wykonały go w domu. Wręcz dzieciom wydrukowaną infografikę Bankomat, czyli kasjer automatyczny. Poproś o wklejenie jej do zeszytu. Możesz wykorzystać ją na następnej lekcji jako historię do opowiedzenia.

Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr. KRS 0000008723, utworzony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1988 r. w sprawie utworzenia Banku Zachodniego we Wrocławiu (Dz. U. z dnia 1 lipca 1988 r.) NIP 896-000-56-73 o kapitale zakładowym i wpłaconym 1 020 883 050 zł.

Wykorzystujemy pliki cookies aby ulepszać zawartość i funkcje serwisu. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapisywanie.

Dowiedz się więcej o celu i czasie przechowywania oraz możliwości zmiany ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Więcej o plikach cookies

Zamknij komunikat o cookies