Scenariusz - Grosz do grosza

Grosz do grosza

#4 – 5 klasa #nominały #wydawanie

Groszowe końcówki cen potrafią być mylące nawet dla dorosłych, a co dopiero dla Dina! Dzieci pomogą mu zrobić zakupy, w których każdy grosz się liczy!

Czas lekcji: 5 minut włącz fullscreen

Złotówki i grosze 

Dino wyjął swoje oszczędności ze skarbonki i wybiera się na zakupy. Zanim to zrobi, pomóżmy mu policzyć jego pieniądze. Ale wcześniej uszeregujcie monety w kolejności od najmniejszej do największej wartości.

WSKAZÓWKI I PORADY

Dobierz dzieci w pary i poproś, by uszeregowały monety wyświetlone na slajdach. Następnie poproś, by policzyły, ile Dino łącznie ma oszczędności.

Czas lekcji: 5 minut włącz fullscreen

Więcej czy mniej niż złotówkę 

Dino szacuje, co może sobie kupić za kieszonkowe. Marzy o nowym długopisie, który widział wczoraj w sklepie papierniczym. Ale ma też ochotę na domek z zapałek naklejany na kartkę. To jest świetna zabawa. A co z ulubionym lizakiem? Dino chce wydać maksymalnie złotówkę. Które z przedmiotów mieszczą się w jego budżecie?

WSKAZÓWKI I PORADY

Pokaż dzieciom slajdy z przedmiotami. Przy każdym pytaj o cenę. Odpowiedzi zapisz na tablicy. Po ukończonym ćwiczeniu innym kolorem zapisz na tablicy aktualne ceny produktów.

Czas lekcji: 7 minut włącz fullscreen

Sto pięćdziesiąt trzy za lizaka? 

Nawet Dino wie, że lizak może kosztować więcej niż złotówkę, ale żeby aż tyle? Czy zwierzak słusznie się złości? Uspokójmy go i wyjaśnijmy, o co chodzi z tą ceną.

WSKAZÓWKI I PORADY

Poproś dzieci, by wyobraziły sobie Dina, który stoi przed nimi i trzeba mu wyjaśnić, co oznacza zapis ceny 1,53 zł. Jakby to zrobiły? Następnie rozdaj karty Ile to kosztuje i poproś dzieci o uszeregowanie przedmiotów od najtańszego do najdroższego.

Czas lekcji: 3 minut włącz fullscreen

Bliżej 3 czy bliżej 4? 

Przechodząc obok cukierni, Dino dostrzegł donuta z polewą truskawkową. Ma na niego ogromną ochotę. Nie ma przy sobie portfela. Biegnie więc szybko do domu i zastanawia się, ile ma wziąć pieniędzy na ciastko. 3 zł? A może powinien wziąć 4 zł? Dino ma wątpliwości. Proszę, pomóżcie mu podjąć odpowiednią decyzję, dopóki jeszcze donut jest w sprzedaży.

Na ilustracji Dino, obok niego donat

WSKAZÓWKI I PORADY

Dzieci z łatwością udzielą prawidłowej odpowiedzi. Zwróć im uwagę, że zazwyczaj ludzie koncentrują się na pierwszym członie ceny i pomijają grosze. Ten mechanizm często wykorzystują sklepy i firmy reklamowe, licząc na to, że klienci nie zwrócą uwagi na drugi człon ceny. Świetnie to widać w momencie płacenia za zakupy, gdy okazuje się, że trzeba zapłacić więcej, niż się spodziewaliśmy.

Czas lekcji: 15 minut włącz fullscreen

Ile to kosztowało? 

Dino zrozumiał zapis ceny i teraz już wie, że warto zwracać uwagę na grosze. Wiadomo przecież, że mają one swoją wartość nabywczą, czyli można za nie coś kupić. Zwierzak planuje następne zakupy. Był już w supermarkecie rzucić okiem na ceny wybranych produktów. I nie uwierzycie – zapamiętał je! Sprawdźmy, ile Wy zapamiętaliście.

WSKAZÓWKI I PORADY

Poproś dzieci, by przyglądały się uważnie obrazkom i cenom przez 5 sekund. Ustaw minutnik, by odmierzał czas. Po pierwszym obejrzeniu slajdów sprawdź, które ceny dzieci dobrze zapamiętały. Skorzystaj z podpowiedzi na karcie Ceny Dina. Podziel dzieci na grupy 4-osobowe. Zaproś je do gry. Poproś, by jedno z dzieci odmierzało czas i sprawdzało poprawność odpowiedzi. Zadaniem pozostałych członków zespołu jest przyglądać się karcie Ile to kosztuje przez 30 sekund i zapamiętać jak najwięcej przedmiotów włącznie z cenami. Następnie trójka opowiada z pamięci, jakie to były przedmioty i ile kosztowały, a prowadzący notuje ceny bez zaglądania do karty. Na zakończenie zespół podlicza sumę cen wszystkich przedmiotów. Sprawdź, czy wszystkie zespoły prawidłowo odtworzyły z pamięci i zsumowały ceny.

Czas lekcji: 10 minut włącz fullscreen

Kto ma więcej? 

Mama Finansiak planuje budżet domowy. Zmniejsza ilość cukru i słodyczy. To dla zdrowia, a poza tym: grosz do grosza, a będzie kokosza – podsumowała. Tymek zrobił zdziwioną minę. Synu, każdy pieniądz ma swoją wartość nabywczą i jeśli oszczędzamy pieniądze, to nawet z małych kwot uzbieramy dużą sumę – wyjaśniła mama. Dzieci zaczęły się przekomarzać, kto ma więcej w skarbonce.

Nina i Tymon trzymają w ręku swoje skarbony, skarbonka Tymka jest czerwona a Niny żółta

WSKAZÓWKI I PORADY

Podziel dzieci na pary. Rozdaj im kartę Kto ma więcej. Poproś, aby zsumowały oszczędności Niny, a następnie oszczędności Tymona. Sprawdźcie wyniki na forum. Które z dzieci ma więcej oszczędności? O ile więcej?

Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr. KRS 0000008723, utworzony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1988 r. w sprawie utworzenia Banku Zachodniego we Wrocławiu (Dz. U. z dnia 1 lipca 1988 r.) NIP 896-000-56-73 o kapitale zakładowym i wpłaconym 1 020 883 050 zł.

Wykorzystujemy pliki cookies aby ulepszać zawartość i funkcje serwisu. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapisywanie.

Dowiedz się więcej o celu i czasie przechowywania oraz możliwości zmiany ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Więcej o plikach cookies

Zamknij komunikat o cookies