Grosz do grosza

#4 – 5 klasa #nominały #wydawanie

Groszowe końcówki cen potrafią być mylące nawet dla dorosłych, a co dopiero dla Dina! Dzieci pomogą mu zrobić zakupy, w których każdy grosz się liczy!

Złotówki i grosze 

Dino wyjął swoje oszczędności ze skarbonki i wybiera się na zakupy. Zanim to zrobi, pomóżmy mu policzyć jego pieniądze. Ale wcześniej uszeregujcie monety w kolejności od najmniejszej do największej wartości.

WSKAZÓWKI I PORADY

Dobierz dzieci w pary i poproś, by uszeregowały monety wyświetlone na slajdach. Następnie poproś, by policzyły, ile Dino łącznie ma oszczędności.

Więcej czy mniej niż złotówkę 

Dino szacuje, co może sobie kupić za kieszonkowe. Marzy o nowym długopisie, który widział wczoraj w sklepie papierniczym. Ale ma też ochotę na domek z zapałek naklejany na kartkę. To jest świetna zabawa. A co z ulubionym lizakiem? Dino chce wydać maksymalnie złotówkę. Które z przedmiotów mieszczą się w jego budżecie?

WSKAZÓWKI I PORADY

Pokaż dzieciom slajdy z przedmiotami. Przy każdym pytaj o cenę. Odpowiedzi zapisz na tablicy. Po ukończonym ćwiczeniu innym kolorem zapisz na tablicy aktualne ceny produktów.

Sto pięćdziesiąt trzy za lizaka? 

Nawet Dino wie, że lizak może kosztować więcej niż złotówkę, ale żeby aż tyle? Czy zwierzak słusznie się złości? Uspokójmy go i wyjaśnijmy, o co chodzi z tą ceną.

WSKAZÓWKI I PORADY

Poproś dzieci, by wyobraziły sobie Dina, który stoi przed nimi i trzeba mu wyjaśnić, co oznacza zapis ceny 1,53 zł. Jakby to zrobiły? Następnie rozdaj karty Ile to kosztuje i poproś dzieci o uszeregowanie przedmiotów od najtańszego do najdroższego.

Bliżej 3 czy bliżej 4? 

Przechodząc obok cukierni, Dino dostrzegł donuta z polewą truskawkową. Ma na niego ogromną ochotę. Nie ma przy sobie portfela. Biegnie więc szybko do domu i zastanawia się, ile ma wziąć pieniędzy na ciastko. 3 zł? A może powinien wziąć 4 zł? Dino ma wątpliwości. Proszę, pomóżcie mu podjąć odpowiednią decyzję, dopóki jeszcze donut jest w sprzedaży.

Na ilustracji Dino, obok niego donat

WSKAZÓWKI I PORADY

Dzieci z łatwością udzielą prawidłowej odpowiedzi. Zwróć im uwagę, że zazwyczaj ludzie koncentrują się na pierwszym członie ceny i pomijają grosze. Ten mechanizm często wykorzystują sklepy i firmy reklamowe, licząc na to, że klienci nie zwrócą uwagi na drugi człon ceny. Świetnie to widać w momencie płacenia za zakupy, gdy okazuje się, że trzeba zapłacić więcej, niż się spodziewaliśmy.

Ile to kosztowało? 

Dino zrozumiał zapis ceny i teraz już wie, że warto zwracać uwagę na grosze. Wiadomo przecież, że mają one swoją wartość nabywczą, czyli można za nie coś kupić. Zwierzak planuje następne zakupy. Był już w supermarkecie rzucić okiem na ceny wybranych produktów. I nie uwierzycie – zapamiętał je! Sprawdźmy, ile Wy zapamiętaliście.

WSKAZÓWKI I PORADY

Poproś dzieci, by przyglądały się uważnie obrazkom i cenom przez 5 sekund. Ustaw minutnik, by odmierzał czas. Po pierwszym obejrzeniu slajdów sprawdź, które ceny dzieci dobrze zapamiętały. Skorzystaj z podpowiedzi na karcie Ceny Dina. Podziel dzieci na grupy 4-osobowe. Zaproś je do gry. Poproś, by jedno z dzieci odmierzało czas i sprawdzało poprawność odpowiedzi. Zadaniem pozostałych członków zespołu jest przyglądać się karcie Ile to kosztuje przez 30 sekund i zapamiętać jak najwięcej przedmiotów włącznie z cenami. Następnie trójka opowiada z pamięci, jakie to były przedmioty i ile kosztowały, a prowadzący notuje ceny bez zaglądania do karty. Na zakończenie zespół podlicza sumę cen wszystkich przedmiotów. Sprawdź, czy wszystkie zespoły prawidłowo odtworzyły z pamięci i zsumowały ceny.

Kto ma więcej? 

Mama Finansiak planuje budżet domowy. Zmniejsza ilość cukru i słodyczy. To dla zdrowia, a poza tym: grosz do grosza, a będzie kokosza – podsumowała. Tymek zrobił zdziwioną minę. Synu, każdy pieniądz ma swoją wartość nabywczą i jeśli oszczędzamy pieniądze, to nawet z małych kwot uzbieramy dużą sumę – wyjaśniła mama. Dzieci zaczęły się przekomarzać, kto ma więcej w skarbonce.

Nina i Tymon trzymają w ręku swoje skarbony, skarbonka Tymka jest czerwona a Niny żółta

WSKAZÓWKI I PORADY

Podziel dzieci na pary. Rozdaj im kartę Kto ma więcej. Poproś, aby zsumowały oszczędności Niny, a następnie oszczędności Tymona. Sprawdźcie wyniki na forum. Które z dzieci ma więcej oszczędności? O ile więcej?

© 2019 Santander Bank Polska

Santander Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, przy al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr. KRS 0000008723, utworzony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1988 r. w sprawie utworzenia Banku Zachodniego we Wrocławiu (Dz. U. z dnia 1 lipca 1988 r.) NIP 896-000-56-73 o kapitale zakładowym i wpłaconym 1 020 883 050 zł.

Wykorzystujemy pliki cookies aby ulepszać zawartość i funkcje serwisu. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapisywanie.

Dowiedz się więcej o celu i czasie przechowywania oraz możliwości zmiany ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Więcej o plikach cookies

X